woensdag 28 september 2011

Las Vegas en Canyon Lake

Hello everybody!

Toch weer wat dingetjes meegemaakt om samen te bundelen in een klein verhaaltje op mijn blog. Paar dagen geleden hadden Bram en ik een navigatievlucht van 3 uur per persoon. Genoeg tijd om te plannen naar LAS VEGAS! Super gaaf om 3 uur lang te navigeren, communiceren met de 'big boys' en uit te komen bij de toch wel een van de meest bekende steden ter wereld! We vlogen over de stad met prachtig uitzicht op het centrum richting ons vliegveldje. Daar konden we 2,5 uur door de stad heen wandelen. Zeker voor ons erg leuk omdat wij weinig hebben aan een weekend Las Vegas roadtrip (aangezien we hier ''babies van onder de 21 zijn).

Onze instructeur John was blij dat hij 30 dollar won met blackjack en Bram en ik hebben ons prima vermaakt in deze stad. Hiernaast een foto.

Verder heb ik nu veel solo vluchten waarin ik beetje rond navigeer hier in de Phoenix area. Daaraan vooraf had ik mijn D22 check, waarin werd gekeken of mijn skills nog beetje op het gewenste niveau zijn. Dit ging allemaal prima. Ook laatst getuige mogen zijn van de ''Footballgekte'' hier in Amerika. Voorafgaand aan de wedstrijd gaat men hier ''Tailgaten''. Dat houdt in dat je met alle toeschouwers (duizenden, duizenden mensen) op een grote parkeerplaats gaat staan met BBQ's, ranja en muziek. Voelde een beetje als de Lowlandscamping :)!! Daarna de wedstrijd gekeken (snapte er geen drol van) en daarna weer gezellig gedaan met wat amerikanen! Was een hele leuke ervaring en ik was allang blij dat ik de volgende dag al mijn spullen terug kon vinden ;)




Gisteren met wat maatjes een bootje gehuurd en op Canyon Lake gevaren en gewaterskied. Was echt een heel relaxed dagje, wil ik zeker vaker doen!

woensdag 14 september 2011

Roadtrips en Navigeren

Ola, een update voor de lezers!

Waar zal ik eens beginnen? Vorige week hadden we allemaal een langer stukje weekend omdat Labourday hier maandag aan de gang was. Wat het precies voor een dag is heb ik geen weet van, maar we kwamen er wel snel achter dat het een ideaal moment was om met bijna onze hele klas naar de Grand Canyon te gaan! Al snel waren er vier auto's gehuurd en was er een hotelletje geboekt. Zondag begin van de middag vertrokken we richting het noorden.

Via Sedona (een mooi stadje tussen hele mooie bergen) en Flagstaff (een redelijk jeugdige levendige stad met terrasjes waar ik niet mocht zitten ook al dronk ik ranja) reden we naar Williams. Daar spraken we af met de rest van de groep om een hapje te gaan eten. Williams is best wel een typisch soort westerndorpje waar zowel de ouderen en de jeugd gewoon nog echt reallife met guns, cowboylaarzen en cowboyhoeden rondlopen. Zelfs mensen zien linedancen! Was gezellig maar we gingen ook op tijd naar bed omdat we wilde plannen hadden voor de dag erna.

Aangezien we toch gewend waren om vroeg op te staan namen we de moeite om errug vroeg op te staan om bij de Grand Canyon himself de zon op te zien komen. Was echt waanzinnig gaaf om er in het donker heen te rijden, en nog niet te zien wat je te wachten staat. Toen het begon te schemeren begonnen we de coutouren te zien van de wijde Canyon zelf. De zonsopgang was echt prachtig, mensen begonnen zelfs te juichen en klappen toen de zon helemaal boven de Canyonrand uitkwam. De rest van de ochtend lekker rondgewandeld, en met de bus verschillende outlooks bekeken. Waanzinnig groot en daarom ook niet onterecht dat men dit een van de zeven natuurwereldwonderen noemt. Voor foto's moet je even HIEROP klikken.

Op de terugweg zijn we nog even in Bearizona geweest, een soort Beekse Bergen safari idee. Daar waren uiteraard beren, maar ook grote buffels, wolven en ander Amerikaans gespuis. Daarna reden we weer terug naar Mesa. Helaas wel twee keer zo lang over gedaan omdat er megafile stond, zucht.

Toen weer weekje vliegen! Heb het echt fantastisch naar m'n zin, met name met de solo's. Het is zo gaaf om je te realiseren dat ze je hier na een aantal vlieguren gewoon een vliegtuig meegeven voor twee uur zodat je in je eentje een beetje kan oefenen! Ook wel spannend soms maar meestal komt alles wel goed! Ben met name veel bezig met circuitjes maken (veel landingen en touch en go's oefenen) op zowel Gateway als Falcon Field. Verder boven de woestijn airwork doen, zoals stalls, slow flight, steep turns etc.

Vandaag voor het eerst een navigatie vlucht gedaan. Vergt veel voorbereiding, tekenen, kaarten, en rekenwerk. Oja, ik moet vooral het vroeg opstaan niet vergeten. Was om 02:30 vanmorgen mijn bedje uit om het weer te bekijken, en alle windsituaties te berekenen. Daarna naar school om voor te bereiden en je vliegtuigje te preflighten. Maar het is het allemaal waard, met name als je bij je verschillende legs ook daadwerkelijk uitkomt waar je naartoe wil! Je kiest allemaal waypoints op een kaart (die je nog nooit eerder hebt gezien) en je tuurt de horizon af in de hoop dat je berekeningen kloppen en je er recht op af vliegt. Toch wel fijn als je uiteindelijk ook uitkomt waar je heen wil, haha.

We gingen vandaag naar Pinal, een klein uncontrolled veldje ten zuiden van Mesa. Hier is ook een airplane graveyard, ofwel een plek waar ze allerlei vliegtuigen tijdelijk opslaan, of opzij zetten omdat vliegtuigmaatschappijen ze willen strippen voor onderdelen. Heel gaaf om met je mini vliegtuigje te taxien langs de grootste boeings! Overigens een veldje waar je alleen maar kan komen met het vliegtuig, de rest is allemaal afgesloten voor publieke vliegtuigrukkerts.


Grotere kaart weergeven

Ga nu weer door met oefenen voor mijn D22 check, die ik waarschijnlijk eind deze week zal moeten doen. Is leren, oefenen en lol hebben geblazen :)

Dit weekend de Apache Trail afgereden met onze Mercedes. Is een gave weg die door de bergen naar allerlei meren loopt. Was erg mooi! Hieronder een klein filmpje gemaakt zodat jullie een indruk kunnen krijgen van hoe dat er ongeveer uitziet. Niet misselijk worden ;). Muziek is trouwens ''The Black Keys - Tighten Up''.

zaterdag 3 september 2011

Niet verdwalen, niet verdwalen, niet verdwalen...

Bonjour tout la monde,

Een kleine update! Vandaag voor het eerst in m'n uppie naar de practice area gevlogen en op een ander vliegveldje circuitjes gedraaid! Was echt waanzinnig gaaf (stiekem veel spannender dan je eerste solo). Voor het eerst moest ik zelf alles vinden in een woestijn met een kaart en een archer. Had anderhalf uur de tijd om er eens lekker op uit te gaan. Ging om 0630 take-off precies richting de mooiste zonsopgang die ik ooit heb gezien. Echt een waanzinnig gevoel! Verder beetje kaartlezen en maximaal scannen naar visual ground points (zoals fabrieken, meren en rivieren). Het enige wat ik moest doen was niet verdwalen en die woorden stonden ook op repeat in mijn hoofd. Ging allemaal prima en was opgelucht toen ik gateway vond waar ik een paar touch en go's heb gemaakt. Toen weer terug naar falcon field.

Ooit hoorde ik een mooi verhaal over hoe iemand omschreef hoe het is om met deze hitte te vliegen. Zijn uitleg voor de kijkers thuis wil ik daarom hieronder in eigen woorden even met jullie delen.

Vliegen in Arizona nabootsen voor de thuisblijvers:

1. Zoek de kleinste auto die je kan vinden, iets van een Toyota starlet ofzo.
2. Trek een skibroek aan, wanten, skisokken en bergschoenen, een dikke winterjas en zet een wollen muts op. Als je wil kan je ook nog een grote headset opzetten.
3. Ga met z'n tweeën voorin zitten met de gordel om en zorg dat je niet verder dan 10 cm bij elkaar vandaan zit. Zet de kachel op de hoogste stand en laat alle ramen en deuren dicht.
4. Vraag de buren om op je motorkap en dak te gaan springen. Dit simuleert de turbulentie.
5. Als je wil kan je de persoon naast je vragen om constant te gaan lopen zeiken en kritiek te leveren.
6. Zet radio 538 op en probeer het gesprek letterlijk te volgen en het liefst ook nog eens hardop te herhalen.

Comfortabel?


Maar het blijft machtig mooi en ik kan niet wachten tot ik weer mag vliegen :D.

Zondag en maandag gaan we met een grote groep naar de Grand Canyon. Ben erg benieuwd en heb er zin in!

Hoop dat alles goed met jullie gaat. Veel liefs!!!


Location:Mesa, AZ

vrijdag 26 augustus 2011

Shooting Range en bijna Solo!

Olaa!

Even een kleine update uit het veelte hete Mesa, Arizona. Afgelopen dagen wederom gevlogen uiteraard, gaat al de goede kant op! Morgen heb ik mijn D10 (10e beurtje met instructeur) en dan zondag of maandag waarschijnlijk D11 check. Hierin gaan ze kijken of je er klaar voor bent om Solo te gaan. Mocht alles goed gaan zou ik dinsdag Solo kunnen gaan!

Als je je D11 check hebt gehaald ben je klaar om Solo te gaan. Je gaat die dag dan eerst nog een paar rondjes vliegen met je instructeur waarna hij uitstapt en je er alleen vandoor laat gaan. Je maakt dan 3 take off's en als het goed is dus ook 3 landings ;). Ceremonieel wordt op de vleugel van je vliegtuig je das (in mijn geval mn sjaaltje) afgeknipt en mag je de grond niet aanraken voor je te water gaat. Klasgenoten tillen je van het vliegtuig af in de auto, en dragen je naar het zwembad waar je dan ingetieft wordt. Als ik ergens tijd heb zal er nog wel een solofilmpje komen zodat jullie allemaal een beetje kunnen zien hoe dat in z'n werkt gaat.

Maar zover is het dus nog lang niet. Ik ben benieuwd en heb er zin in! Laat maar komen :D

Gisteren naar de shooting range gegaan om een beetje redneck te spelen. Heel bizar om in een gunshop te zijn waar complete maloten gewoon hun gun kopen. Met name raar idee omdat als je in Nederland iemand met een geweer ziet het politie moet zijn, of je toch echt even weg moet lopen. Blijft gewoon beetje eng.

Maargoed we gingen schieten met 3 guns. Beetje van licht (nederlandse politie glock) tot wat zwaarders (.45 inch kogels met redelijk wat terugslag). Was zeker leuk om te doen maar heel surrealistisch en ik had geen enkel idee waar ik mee bezig was. Zeker te zien aan mijn houding en handelingen in het onderstaande filmpje.




Have fun you guys! XXX

vrijdag 19 augustus 2011

Flauwste overdreven filmpje ooit

Gisteren met uitzicht op een storm besloten we het allemaal maar eens van wat dichterbij te bekijken. We reden naar een bergachtig gebied waar we het spontane en erg doordachte idee kregen om een heuveltop te beklimmen (op slippers, met onweer) om alles beter te kunnen zien.

Toen we dat op het nippertje hadden overleefd (wat is in hemelsnaam een nippertje trouwens?) heb ik dit veelte overdreven flauwe overgoten met apple filmpje gemaakt. Met natuurfotograaf Bram, weerman Messer en natuurverslaggever Linda de woestijn in.

Vliegupdate: Gaat goed! Mag morgen weer. Hebben nu ook PFL's (Practice Forced Landings) om te oefenen hoe je een noodlanding moet maken als je vliegtuig ermee ophoudt. Circuitjes en landen gaat ook steeds beter en ik heb er nog ontzettend veel plezier in.

Heel veel liefs, en nogmaals sorry voor het debiele filmpje ;).




Heb touwens even opgezocht waar de uitdrukking ''op het nippertje'' vandaan komt:

De nipper of het nippertje is het achterste gedeelte van het achterdek van een schip, waar vroeger de matrozen aan boord konden springen. Het kwam vaak voor dat matrozen na een lange wilde nacht te laat aankwamen en letterlijk op het nippertje moesten springen om nog aan boord van het reeds wegvarende schip te kunnen komen. Het woord nippertje wordt thans nog gebruikt in de uitdrukking "op het nippertje". Eenzelfde soort uitdrukking "op de valreep" is ook uit de scheepvaart afkomstig.

Alstublieft, graag gedaan.